Over de campagne

De Nationale Voorleesdagen vinden elk jaar plaats in de laatste week van januari, soms uitlopend tot in de 1e week van februari. De campagneperiode wordt traditiegetrouw afgetrapt met Het Nationale Voorleesontbijt, waaraan honderden scholen, bibliotheken, kinderdagverblijven, gastouders en boekhandels meedoen. Gedurende de campagneperiode zijn er in het hele land allerlei voorleesactiviteiten.

Doelstelling van deze jaarlijkse campagne is het stimuleren van voorlezen aan kinderen die zelf nog niet kunnen lezen. De doelgroep zijn ouders van kinderen tussen ½ en 6 jaar. Het ‘kernkind’ is het kind van 3 jaar oud, dat een peuterspeelzaal of kinderdagverblijf bezoekt. De campagne benadrukt de voordelen van het (voor)lezen, waaronder het positieve effect op woordenschat, spelling en tekstbegrip, een beter begrip van de wereld om je heen en het aanhalen van de band tussen (groot)ouder en kind.

Prentenboek van het Jaar

Ieder jaar selecteert een comité van Jeugdbibliothecarissen de Prentenboek TopTien. Het allerbeste prentenboek wordt door hen verkozen tot Prentenboek van het Jaar. Ter gelegenheid van De Nationale Voorleesdagen wordt daarvan een speciale uitgave gemaakt: de mini-editie met voorleesknuffeltje.

Het Nationale Voorleesontbijt

Jaarlijks wordt een groep bekende Nederlanders uitgenodigd om voor te lezen tijdens Het Nationale Voorleesontbijt om zo te laten zien dat ook zij voorlezen belangrijk vinden. Naast de zogenaamde VIP-voorleesontbijten organiseren basisscholen, bibliotheken, peuterspeelzalen en kinderdagverblijven ook zelf ieder jaar voorleesontbijten met lokale helden.

De Nationale Voorleesdagen bestaat sinds 2004 en is een initiatief van Stichting Lezen, georganiseerd door de Stichting CPNB.